Znalazłe stary post, który był usunięty i w związku z pytaniami zamieszczam ponownie - sam sens pozostał zmieniły się ceny - choć nieznacznie. No i teraz preferuję silnik mocowany do sztycy. Zmieniła się też optymalna średnica i wykonanie rolki.
Jakis czas temu zachorowalem na rower elektryczny i planuje go sobie zrobic. Tyle ze koszt zestawu z silnikiem wplatanym w kolo to jakies >1kPLN. A moge przeznaczyc <500 PLN. Wiec jak zobaczylem Twoje (mam nadzieje ze moge pisac "na TY") rozwiazanie to wydalo mi sie ok. Proste i tanie :) Przynajmnije na pierwszy rzut oka. Mam stary rower noname 28 cali, bez amortyzacji. Rower mam zamiar uzywac do dojazdow do pracy. do pracy mam 10km. Czasem jezdze ale jest to ok 2 razy za dluga dorga zeby bylo to komfortowe. Po ok 5km mam juz dosc . Bo z jednej strony chce zdazyc do pracy a z drugiej nie chce sie zmachac. Wymyslilem ze elektryczna pomoc bedzie dobrym kompromisem:) - silnik 250W zdecydowanie niweluje efekt mokrych pleców i zmęczenia (niestety jesienią mnie przewiało - czapka obowiązkowa lub owiewka z przodu), także pierwszy rower budowałem z myślą o dojazdach do pracy 16 km, teraz mam 6km, rower 28 cali to dobry wybór, myślę że zrobisz sprawny napęd za 400 zł
Wiec moze zaczne od silnika:
1. http://allegro.pl/silnik-do-skuter-elektryczny-24v-250w-skutera-nowy-i1300881311.html czy ten silnik od tego sprzedawcy bedzie ok? Wyglada na taki sam jak Twoj
- Tak silnik od jarmaty1 jest ok. także u niego kupuje
2. czy mocowanie silnika ma byc jakies spawane czy wystarczy jakies plaskowniki poskrecane srubami?
- ja spawam, ale można przykręcić płaskownik z góry i będzie ok. foto obok:
3. Gdzie sie umieszcza motylki zeby przyblizac / oddalac silnik
- na foto przy kole, mogła by być sprężyna ale w czasie deszczu potrzeba silnego docisku, tak deszcz to jedyna zmora rolki
wlacznik:
4. jak zrozumialem silnik nie posiada sterownika, czyli pelna moc jest przekazywana z akumulatorow na silnik, Powoduje to zapewne wysoki prad. Jaki trzeba zastosowac wlacznik zeby sie to wszystko nie zjaralo / sespawalo - np. taki: jak obok ok. 4 zł
5. Czy to jest wlacznik taki ze po puszczeniu sie wylacza (wlacznik jak w dzwonku do drzwi). CZy jak sie wlaczy to juz jedzie i wyedy trzeba wylaczyc (jak do oswietlenia).
- ja używam taki jak wyżej nie będzie ci się chciało trzymać kilka km
6. CZy moze lepiej zastosowac jakies proste przekazniki
- według mnie nie ma sensu komplikować instalacji
Przewody :
7. Czy sa potrzebne jakies wysokopradowe kable?
- nie po prostu w miarę grube, grubsze niż z instalacji samochodowej (znajomy do montażu przyniósł ze starego przedłużacza 3 fazowegi i jeździ do dzisiaj, ja natomist kupuje grube kable po ok. 4 zł za metr)
8. Czym laczyc kable, jak izolowac?
- złącza konektorowe zaciskane i lutowane, lub porządne kostki, izolacja koszulki termokurczliwe
akumulatory
9. jakie akumulatory kupic , jakiej pojemnosci ? waze ok 75 kg i potrzebuje zasiegu ok20 km po plaskim, planuje jezdzic z predkoscia ok 25 km/h
- proponuję minimum 12 - 14 AH, mogą być HAZE z praktyki wiem że starczą spokojnie ale dużo zależy od ilości wzniesień i wspomagania pedałami
10. raczej nie bede mogl ladowac akumulatorow razem z rowerem wiecz y sie da zrobic tak zeby akumulatory zdejmowac. CZy trzeba sosowac jakies klemy czy moze wystarcza prostsze polaczenia elektryczne.
- jak na zdjęciu obok starczą konektorki, torba lodówka od piwa Warka, kostka samochodowa do szybkiego odłączania torby, początkowo też nosiłem torbę i miałem wtyki ładowania w środku i tak do ładowania powinna byc otwarta
11. Czego uzywac do ladowania akumulatoroa, czy moze byc prostownik do akumulatora samochodowego
- ładowarka 24V od jarmata1 w jednej przesyłce z silnikiem, lub zasilacze 2x15V ale trzeba uważać aby nie przegrzać akumulatorów (ja ładuję zasilaczami aby doładować do 29V)
12. Czy zima spada sprawnosc akumulatorow, o ile?
- Tak ok 30%, ale po ładowaniu w ciepłym i w torbie lodóce pewnie dużo mniej
Pytania co do samej jazdy i bezpieczenstwa:
13. co sie stanie jesli nie bedzie mozna wylaczyc silnika w czasie jazdy ? czy hamulce dadza rade zatrzymac rower z silnikime na pelnej mocy?
- hamulce dadzą radę rolka wpadnie w poślizg i będzie palić gumę
14. Przy jakiej predkosci najlepiej wlaczyc silnik ? czy wtedy szarpie?
- kilka ruchów pedałami ok. 10 km/h starczy, z czasem się nawet na to nie zwraca uwagi, rolka ślizgnie się kilka obrotów nie szarpie
15. co sie dzieje jesli sie wlaczy silnik przy zerowej predkosci
- rolka poślizgnie się i powoli rozpędzi rower lub przepali bezpiecznik (30A)