Co to jest GNOM?



Opis za: http://zssplus.pl/ciekawostki/ciekawe_historia08.htm#gora

Opis polskiego silnika rowerowego "GNOM" Może na początku dla tych, którzy nie mają zielonego pojęcia o tym co to jest "Gnom" oraz nie wiedzą do czego służy ten jakże wymyślny malutki silniczek, postaram się krótko opisać jego historię.
Początki "Gnoma" sięgają połowy lat 50-tych, kiedy to wyniszczona, powojenna Polska zaczęła się "mechanizować". Na kupno samochodu mogli sobie tylko pozwolić ludzie zamożni lub znacznie zasłużeni dla swej ojczyzny.
Wtenczas jednym z najtańszych i najpopularniejszych środków lokomocji były motocykle, mopedy i rowery. Nas interesować będzie ta ostatnia pozycja.


Otóż nowo powstałe Zakłady Wyrobów Metalowych we Wrocławiu (późniejszy zakład WSK we Wrocławiu) na skutek braku zamówień, zaczęły rozglądać się za dodatkową produkcją. Wtedy to zespół konstruktorów przystąpił do opracowywania polskiego silnika doczepnego do roweru o symbolu roboczym "R01" (gdzie "R" oznaczało rowerowy).
Prace nad silniczkiem trwały w rekordowo szybkim tempie i już po upływie kilku miesięcy przedstawiono gotowy projekt, który natychmiast wdrożono do produkcji aby zaspokoić potrzebę rynku na te produkty. Silnik otrzymał nazwę "Gnom R-01" a jego produkcja ruszyła w 1957 roku. "Gnom" szybko zyskał pochlebną opinię, mimo kilku drobnych wad. Jedną z najbardziej dokuczliwych był bardzo duży moment żyroskopowy i trudność pokonywania zakrętów, poza tym rolka napędowa bardzo mocno zdzierała opony, które w tych czasach były na wagę złota.
Stosowano dwie podstawowe barwy "Gnoma" - były to kolory czarny i ciemny wiśniowy ze stylizowanym napisem "Gnom" na zbiorniku paliwa i pokrywie iskrownika. Data zakończenia produkcji "Gnoma" nie jest dokładnie znana, ale niektóre źródła podają rok 1960. Nie wiadomo również do końca, ile w przybliżeniu udało się ich wyprodukować, ale z całą pewnością do dzisiejszych czasów przetrwało ich niewiele.
Dane techniczne "Gnoma" z instrukcji obsługi do "silnika doczepnego do roweru -"Gnom".
masa w stanie użytkowym - 11kg. pojemność skokowa - 45ccm. ilość cylindrów - 1 pojemność zbiornika paliwa- ok.1L. maksymalna prędkość - ok.35km/h. prędkość użytkowa - 25km/h. typ pracy - dwusuw. mieszanka oleju z paliwem - 1 : 20 chłodzenie - powietrzem, obiegiem wymuszonym. moc - 0,7 KM. iskrownik - 20W